بررسی اولویت مصلحت گرایی یا حقیقت محوری در ارائه پیام بر اساس آموزه های قرآن

پایان نامه
چکیده

بررسی درس ها و فرامین قرآن در حوزه ارتباطات انسانی به ویژه در زمینه فعالیت های رسانه ای و تعامل رسانه ها با مخاطبان، از جمله مواردی است که کمتر به آن پرداخته شده است و نسخه دقیقی درباره شیوه های رفتاری رسانه وجود ندارد. تحقیق حاضر با روش تحلیل محتوای کیفی بر پایه هرمنوتیک و شیوه اجرای اسنادی یا کتابخانه ای تلاش می کند به بیان راهکار قرآن در یک تصمیم گیری دشوار رسانه ای بپردازد. تقابل میان حقیقت و مصلحت و انتخاب هریک از این شیوه ها برای ارائه پیام در مواقع گوناگون، از جمله دشواری هایی است که صاحبان رسانه با آن مواجه اند. از یک طرف «مخاطب» برای رسانه ها اهمیت فراوانی دارد و رسانه تلاش می کند خواست و رضایت او را کسب کند چون موجودیت رسانه با مخاطبانش معنا می یابد؛ از سوی دیگر پایبندی به «حقیقت» یک ارزش بزرگ و عامل اعتماد مخاطبان به رسانه است اما بعضی اوقات ضررهای ظاهری یا حقیقی برای جامعه، مخاطبان یا خود رسانه دارد و از جهت دیگر گاهی رسانه باید در انتخاب میان دو امر مهم، دست به «مصلحت گرایی» بزند. انتخاب زمان مصلحت سنجی ها و حد و مرز آن، امری است که به راحتی قابل تشخیص و تصمیم گیری نیست. در این تحقیق، پس از مرور آیات قرآن در حوزه های ذکر شده، مشخص می شود که قرآن به مخاطب اهمیت فروانی می دهد و از شیوه های گوناگون برای جذب او استفاده می کند. قرآن معتقد است که مخاطب، منفعل نیست و تاثیرگذاری پیام از سوی پیام رسان تنها با رعایت شرایطی خاص اتفاق می افتد. از طرف دیگر قرآن همه پیام آورانش را به حق گویی و دوری از خیانت در امانت (پیام) توصیه کرده است و مصلحت اندیشی های بی مورد را درست نمی داند. کلام خدا و همه رسولانش بر حق استوار است و از این آموزه حتی برای رضایت عده ای و همراه شدن آنها با دین خدا، کوتاه نمی آیند. درعین حال اگرچه اولویت اساسی قرآن بر حق و حقیقت استوار است اما جاهایی مصلحت سنجی نیاز است و مصلحت، درست عین حقیقت می شود. یعنی در چنین مقاطعی قرآن، حقیقت را در مصلحت گرایی می داند و به این امر دستور می دهد. نکته ای که از مجموع بررسی ها به دست می آید آنکه باید میان مصلحت و منفعت، تفاوت اساسی قائل شد. چیزی که عین حقیقت است، «مصلحت» است و نه «منفعت». به همین دلیل نگاه مصلحت گرایی قرآن، هیچ شباهتی با منفعت گرایی غربی در ارائه پیام ندارد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

قلب در قرآن و ادبیات عرب: حقیقت یا مجاز؟

قرآن و متون ادبی عرب، نگاهی همه جانبه به قلب و مترادف­هایش دارند. پرسش اساسی این است که آیا مقصود از قلب در این متون، همان قلب موجود در سینه است یا منظور، مغز است و قلب در معنای مجازی به­کار رفته است؟ این مقاله درصدد پاسخ به این پرسش از منظر قرآن کریم و اکتشافات جدید علمی است تا ثابت نماید که لفظ «قلب» در قرآن و ادبیات عرب  نه «مجازی» بل «حقیقی» به کار رفته است. شگفت آن­که دانشمندان در سه دهه ا...

متن کامل

آموزه های بنیادین عقلانی گرایی انتقادی

نمی پذیرد، بلکه اصلاً نیازی به توجیه ندارد. پیروان عقلانی گرایی انتقادی، در رهگذر کسب معرفت،به رویکردی عقلانی تکیه م یکنند و عقلانیت را در گرو تشخیص این نکته م یدانند که معرفت آدمیخطاپذیر و محدود است و هرآینه می تواند بازبینی شود تا خطاهای نهانش، آشکار گردد. بنابراین آنانروش عقلانی را بازبینی نقادانه ی تمامی ایده ها، باورها و سنت ها می دانند و آماده اند تا همه چیز ازجمله دیدگاه های خود را نقد ک...

متن کامل

نگاهی به آموزه های تربیتی در قرآن

قرآن­ کریم منشور کمال بشریت در همه عرصه­ هاست. این کتاب همه آموزه­ های عرشی پیش از خود را دربرداشته و تمامی تعالیم لازم برای سعادت دنیوی و اخروی  بشر را بر فراز عصرها و نسل­ ها ارائه می ­دهد. هر یک از سوره­ های قرآن کریم با ظرافت و لطافت نکته­ های تربیتی، روانشناختی و زیباشناختیِ بسیار دقیق دارد. قرآن دارای مضامین بنیادی نیز در مورد تربیت انسان است. سوره ­های فرقان و لقمان از جمله مهم ­ترین سوره...

متن کامل

بررسی حجیت ظواهر قرآن (در پرتو آموزه های نهج البلاغه)

میزان اتکا و اطمینان به ظواهر قرآن و نقش روایات در این مهم، از مبانی زبان‌شناختی قرآن کریم است و همواره حجم درخوری از مباحث اصولی و هرمنوتیکی را به خود اختصاص داده و می‌دهد. در این مقاله در صدد هستیم موضوع مذکور را نه صرفاً با رویکرد اصولی یا هرمنوتیکی، بلکه در پرتو آموزه‌های نهج‌البلاغه بررسی کنیم. در آموزه‌های امیرمومنان علی علیه‌السلام با دو دسته از بیانات مواجه هستیم. دستۀ اول شواهدی که ممکن...

متن کامل

تفسیر قرآن به قرآن در آموزه ‏های عترت

 با تکیه بر جامعیّت قرآن و ارتباط تفسیرى بین آیات آن و احاطه کامل عترت بر معارف قرآن، شیوه تفسیر قرآن به قرآن در سیره تفسیرى معصومان(ع) مورد مطالعه قرار گرفته است.  پیامبر به کنش تفسیر آیات قرآن به صورت متقابل اشاره داشت. در سخنان اهل‌بیت(ع) نیز براى تفسیر قرآن به قرآن چهار اصل مهم شناخته شده است که عبارتند از: جامعیت و مرجعیت قرآن، بهره‌گیرى دانش‌هاى جنبى قرآن، شناخت ظاهر و باطن قرآن و نگرش سی...

متن کامل

قلب در قرآن و ادبیات عرب: حقیقت یا مجاز؟

قرآن و متون ادبی عرب، نگاهی همه جانبه به قلب و مترادف­هایش دارند. پرسش اساسی این است که آیا مقصود از قلب در این متون، همان قلب موجود در سینه است یا منظور، مغز است و قلب در معنای مجازی به­کار رفته است؟ این مقاله درصدد پاسخ به این پرسش از منظر قرآن کریم و اکتشافات جدید علمی است تا ثابت نماید که لفظ «قلب» در قرآن و ادبیات عرب  نه «مجازی» بل «حقیقی» به کار رفته است. شگفت آن­که دانشمندان در سه دهه ا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023